EF del 5
Hallå Onsdag!
Äntligen kommer del 5 upp nu om EF/Spanien. 
Förra inlägget handlade om resor jag gjorde när jag var i Madrid osv. 
Detta inlägg kommer då vara lite blandat, har en del kvar att skriva och bilder att visa. 
Så vad säger ni? Ska vi dra igång? 
Jag tycker vi kör på et härligt inlägg om EF och Madrid. 
 
Som jag har skrivit ett x antal gånger innan var jag i Madrid 3 månader och studerade spanska via EF. 
Jag har nu blivit Ambassadör för EF, och vad innebär det då? 
Jo det innebär att jag har möjlighet att åka runt på mässor och prata om min resa, hur jag tyckte det var osv. 
Finns massa skoj jag kommer få göra med EF som jag ser fram emot, har ännu inte varit iväg med EF än så därför drar jag igång här på bloggen så även ni får ta del av allt. 
 
Hur som helst, som jag skrev förra onsdagen så var jag iväg på massa skoj i Spanien. 
Vi fick rabattkuponger av skolan , och tack vare det kunde vi göra massa roliga saker. 
Vi hade även ett EF student kort som vi använde till bla museeum, det gjorde så att vi fick antingen gå in gratis eller få gå in billigare. 
Museeum:
Så ja jag antar att ni redan nu vet svaret på ifall jag var mycket på museeum? 
Om jag var, iallafall i början, var i bla prado museeumet 3 gånger tror jag, om inte mer. 
Sen var jag även på Thyssen - Bornemisza museet och sist men inte minst reina Sofia museet. 
Jag tyckte då bäst om Prado, även om jag nu var där minst 3 gånger så hann jag inte se allt. 
(rolig fakta om Prado, dom har Mona Lisa tavlan där, är ni som jag och inte visste att Leonardo Da Vinci faktiskt målande två stycken Mona Lisa tavlor samtidigt. Den som inte blev klar hänger på Prado museet i Madrid. Det är iallafall vad jag har hört. Jag har dock inte sett tavlan.)
 
 Retiro parken:
Okej, vad gjorde jag mer än spenderade första tiden på olika Museeum? 
Jo jag var även på retiro parken i Marid, även om jag var där 3-4 gånger hann jag aldrig gå runt hela parken. 
Men åhh så fint det var på både sommaren och hösten. Det kostar inget att gå in där så det är bara att gå in, gå runt och njuta av värmen. Man kan även hyra båt och åka runt i, vilket vi aldrig gjorde men som vi pratade om att göra. 
 
Linbana (teleferico)
Och så när min mamma och daddy cool var ner på besök så ville daddy cool åka linbana så tack vare rabattkupongerna ifrån skolan så tog vi oss till linbanan för att åka.
Vi trodde de skulle vara så mycket roligare än vad det var, men när vi kom upp till toppen så var utsikten otrolig. Och det var väldigt lugnt och skönt, kan ha med att göra att vi var dom enda där + personalen som jobbade haha xD 
Så vi satt och drack lite öl innan vi åkte ner igen för att gå ut och äta mat. 
 
Middag med skolan:
Jag var även ut med skolan och åt paella 2 gånger och det var så himla kul. 
Har sagt det förr och säger det igen, skolan fixar middagar tillsammans ibland, vilket man måste skriva upp sig för att få delta (och betala såklart) och jag var ut och åt paealla två gånger med skolan. 
Sen kommer jag inte ihåg om jag var med ut fler gånger (förutom matlagningskursen och efter ett av museeumbesöken) 
 
Real Madrid/ Santiago Beranbeu :
Till er som är intresserade av att gå rundturer och på matcher hos Real Madrid så ska jag skriva och berätta lite om det. 
Man kan både gå och ta metro till Santiago Beranbeu vilket går ganska fort, dock är det krångligt med metron tyckte det gick fortare att gå. 
I vilket fall som helst, det finns två olika ställen att köpa biljetter på. 
När man tar metron så kommer ni till en kassa och det är där man köpa för rundturen och inte för själva matchbiljetterna. Så då får ni gå runt stadion för att komma till nästa kassa och det är där ni köper för sjäkva matchbiljetterna. Vilket vi inte fattade i början haha :D 
Men det löste sig, en biljett för rundturen kostar ca 19 eouro och det är ca 190 kr. 
Och tro mig när jag säger att det är sjukt värt! Jag gick den rundturen 3 gånger. 
Lika nöjd varje gång!
Och matchbiljetterna varierar på grund av vad det är för match och liga osv. 
Men minst 30 euro kan man betala och sen går det uppåt.
Jag gick även där 3 gånger på match och sista matchen betalade jag 50 euro för just för att det var sista matchen. 
Inne på arenan så finns även ett shopping center på 3 våningar, kan då meddela att om ni ska handla där är det dyrt just för att det är deras äkta varor. Om ni letar efter billigare tröjor osv så rekomenderar jag att ni köper innan eller efter en match. Finns hur många som helst som säljer till bra priser. Så det är inget att oroa sig för!
Vill ni veta något mer om Real Madrid? Så säg gärna till då :) 
 
Halloween:
Eftersom jag var i Madrid under halloween så var det inget undantag för oss att inte fira. 
Skolan hade typ som hel halloween fest, vi fick klä ut oss, dekorera skolan och hålla tal om lite olika saker. 
Vilket var super kul tycker jag faktiskt, första gången jag stod inför hela skolan och pratade spanska vilket slutade med att jag sa fel och kom bort mig hahaha xD Men vad gör det? 
Jag hade det roligt iallafall, och ni kan väl gissa om det var mycket folk ute på krogarna? Om det var, tur att jag inte var med ut hörde att en del ifrån skolan inte ens kom in på någon krog utan fick åka hem. 
 
Palacio Real:
Och vad gjorde jag mer då? Jo jag var på Palacio Real och då kanske ni undrar vad är det? 
Jo det är det kungliga palatset och omg va fint det är. 
Jag hade då inte tackat nej till att bo där. 
Som jag skrev innan så hade vi studentkort och här kan man använda sitt studentkort för att komma in billigare. Rekomenderar det! 
Och så kan jag då säga att ni inte kommer få ta kort i alla rum men ta med kameran för det finns ställen ni kommer kunna ta kort på och det är det värt. 
Men ni kommer märka vart ni får ta kort och inte, det går vakter i varje rum för att kolla så man inte rör något och inte tar kort. (Och en annan rolig sak, det finns kort på våran Kung i palatset i Madrid, blev förvånad när jag såg bilden
 
Titanic: 
När min mamma och daddy cool var nere och hälsade på oss så såg jag på en affisch att det fanns en Titanic utställning så jag och Fanny passade på att åka dit och titta. 
Även där fick vi rabatt pga att vi hade vårat student kort med oss in, vilket vi inte visste i början men dom frågade om vi var studenter och så visade vi vårat kort. 
Man får inte ta kort inne på den uställningen och något som är väldigt coolt och roligt att veta är att dom har orginal skaer ifrån fartyget. Även så har dom brev som folk har skrivit ifrån när dom var på fartyget. 
En otroligt cool utställning, dock är det inte alltid i Madrid utan det är en utställning som åker runt om i Världen. 
Och jag är så otroligt glad att vi åkte iväg på den. Kommer dock inte ihåg hur mycket det kostade och man kunde även handla massa roliga saker där vilket var dyrt men värt. 
 
Utkiksplatsen:
Sist men inte minst så var jag på utsiktsplatsen med min rumskompis Justine och några norksa tjejer. 
Jag hade aldrig varit där tidigare men om jag inte minns fel så tror jag att några av dom hade varit där en gång tidigare. 
Vad är då utsiktsplatsen? Jo man åker upp på  ett tak där dom har en bar som man beställer dricka så sitter man och tittar ut över Madrid. Så himla vackert, vi bestämde oss för att åka dit för att se solnedgången och det var såå coolt. 
Tog as många bilder såklart haha ;D Tror jag var där 2 veckor innan jag åkte hem, att jag inte va där oftare vet jag inte. 
Kommer inte ihåg vad det kostade att gå upp men det var inte så dyrt, tror det var  8 euro eller något sånt. 
 
Ja det var väl det, vet inte om jag har så mycket mer att berätta om just äventyren så. 
Jag lär väl komma ihåg mer tills nästa vecka antar jag. 
Hoppas ni gillade detta inlägget? 
Nu är det dags för lite bilder :D 
 
Museeum och Retiro parken;
 
Middag med skolan (hade inga fler kort):
 
Real Madrid / Santiago Bearnabeu:
 
Halloween:
 
Palacio Real:
 
Titanic:
 
Utsiktsplatsen: